Instruirea asistată de calculator


Instruirea asistată de calculator reprezintă o nouă cale de învăţare eficientă, valabilă la toate nivelurile, treptele şi disciplinele preşcolare, şcolare şi universitare. 

Resursele sale interactive angajează practic o modalitate de articulare a diferitelor categorii de valori, teorii şi cunoştinţe existente în planurile şi programele şcolare.

Informatizarea învăţământului a fost determinată de mai mulţi factori: dinamica foarte mare a informaţiei, necesitatea învăţării rapide, nevoia de a eficientiza costurile, plus ocazia de a avea acces flexibil la învăţare de-a lungul întregii vieţi.


Instruirea asistată de calculator valorifică următoarele operaţii didactice integrate la nivelul procesului de predare - învăţare - evaluare:
  • organizarea informaţiei conform cerinţelor programei;
  • provocarea cognitivă a elevului prin sarcini didactice şi întrebări care vizează depistarea unor lacune sau probleme;
  • rezolvarea sarcinilor didactice prin reactivarea sau dobândirea informaţiilor necesare de la nivelul resurselor tehnologice activate prin calculator;
  • asigurarea evaluării rezultatelor elevului prin medierea resurselor autoreglatorii existente la nivelul calculatorului;
  • realizarea unei sinteze recapitulative după parcurgerea unei/unor teme, lecţii, subcapitole, capitole sau discipline şcolare;
  • asigurarea unor exerciţii suplimentare de stimulare a creativităţii elevului.

Particularităţile metodei instruirii asistate de calculator aduc noi dimensiuni în educaţie şi sunt complementare sau alternative faţă de metodele tradiţionale. Prin utilizarea noilor tehnologii, procesul de predare - învăţare - evaluare capătă noi caracteristici. Acest mod de cunoaştere este activ, are efecte pe termen lung şi conduce la o învăţare în contexte multiple, determinând formarea unei legături strânse cu practica.

Principala utilitate a calculatorului în şcoală este de a asista învăţarea, adică de a oferi condiţii pentru transmiterea şi asimilarea informaţiei, pentru individualizarea învăţării şi pentru evaluarea performanţelor. Realizarea acestor funcţii presupune cunoaşterea tehnicilor de operare a calculatorului şi operarea cu un model al învăţării compatibil cu structura şi funcţionalitatea calculatorului. Punerea de acord a celor două cerinţe depinde de o serie de parametri, cum ar fi conţinutul predat cu ajutorul calculatorului, selecţia lui şi modul de prezentare.

Instruirea asistată de calculator este utilă, dacă elevul este activ şi motivat, el învaţă fiind implicat şi provocat să se gândească la ceea ce i se prezintă.

Sursa:
http://www.didactic.ro/materiale/22976_instruirea-asistata-de-calculator-in-gradinita

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu