Utilizarea calculatorului în învăţământul preşcolar


Educaţia este într-un flux permanent de schimbare. Evoluţia societăţii este din ce în ce mai alertă, devine tot mai marcată de necesitatea cunoaşterii rapide, complete şi corecte a realităţii înconjurătoare. În acest context, mediile virtuale şi tehnologiile digitale trebuie integrate deplin la toate nivelurile sistemului de învăţământ.


În grădiniţă, calculatorul este util atât preşcolarului, cât şi educatoarei. Prin utilizarea lui, se urmăreşte achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor deprinderi care permit copilului să se adapteze la cerinţele unei societăţi aflate într-o permanentă evoluţie. Copilul trebuie pregătit pentru schimbări, să le întâmpine cu entuziasm, nu cu teamă şi rezistenţă.


Eficienţa calculatorului în procesul educativ este determinată de mai mulţi factori:

  • gradul de pregătire al educatoarei în utilizarea calculatorului;
  • numărul de copii;
  • interesul, cunoştinţele şi abilităţile acestora;
  • atmosfera din clasă şi tipul programelor folosite;
  • timpul cât se integrează softul în activitate;
  • sincronizarea explicaţiilor cu secvenţele utilizate;
  • metodele de evaluare.


Calculatorul simulează procese şi fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le pune atât de bine în evidenţă. Prin intermediul lui se oferă copiilor ilustrări ale conceptelor abstracte, proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu observabile. El permite realizarea unor experimente imposibil de realizat practic datorită lipsei materialului didactic.

Utilizarea calculatorului fără un scop precis, la un moment nepotrivit, conduce la ineficienţa învăţării prin neparticiparea unor copii la activitate şi nerealizarea obiectivelor propuse. Folosirea în exces a calculatorului poate duce la pierderea abilităţilor practice, de investigare a realităţii şi la deteriorarea relaţiilor umane. De asemenea, individualizarea excesivă a învăţării duce la negarea dialogului copil - educatoare şi la izolarea actului de învăţare în contextul său psihosocial.


Sursa:
http://www.didactic.ro/revista-electronica/revista-electronica-didactic-ro-issn-aa844-4679-noiembrie-2-aaaa/utilizarea-calculatorului-in-invatamantul-prescolar-ed-marin-gheorghita-grad-inocenta-gaesti-dambovita

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu